2019,Group Exhibition / Installation
TAKUMI CRAFT CONNECTION KYOTO by LEXUS NEW TAKUMI PROJECT / 両足院(建仁寺) / Kyoto
「喰」
物質は、腐敗から醸成、融解から結合、それらが移ろい、揺らぎ、喰し、喰され、分解され全体の一部となる。
喰べることは、点と点の境界をグラデーションに変えること、混じり合うことなのかもしれない。
現代は人新世と言われ、人類が地球の地質や生態系に重大な影響を与えている。
例えれば、人類は地球を喰べ尽くしかねない存在だ。
では私達はどうすれば良いのか?
それは喰うか喰われるかの分断的な尺度で測れない。
自然循環の通過点と視点を変えてみてはどうだろうか。
かつて先人達が万物に宿る情を山川草木の栄枯盛衰に見たように。
人新世も循環のほんの一部だとしたら、「喰」とは、この大いなる物質摂理の隠喩である。
そこから見ると現代文明にもまた〜もののあわれ〜を感じるだろう。
作家:松永智美(食) 和田山 真央(陶芸) Sai(インスタレーション)
展示設計、監修: Sai
デザイン:若林麻耶
協力:蔡 顯人(アスカグリーンファーム)
主催: LEXUS
2019,Group Exhibition / Installation
TAKUMI CRAFT CONNECTION KYOTO by LEXUS NEW TAKUMI PROJECT / Ryosokuin (Kenninji Temple) / Kyoto
jiki 喰
Matter goes from decay to fermentation, fusion to cohesion, all is passing, all is weavering, to eat, to be eaten, and be decomposed becoming part of a whole.
The act of eating is to transform the boundary line of two points into a gradation blur, or to mix them together.
The modern era is known as the Anthropocene where humanity has great influence on the geology and ecosystem of the earth.
We could say humanity is an existence that is eating up the earth.
So what should we do?
This matter cannot be measured by perceiving who is the one eating or being eaten.
Let us change our perspective and see this as a passing point in the natural cycle,
as our ancestors were aware of the vicissitude of nature found in the mountains, rivers, and trees.
If the Anthropocene is a mere part of this natural cycle, ‘JIKI’ is a metaphor for the natural law.
From this point of view, modern civilization is just a pathos of things.
Artist: Tomomi Matsunaga (Food), Masahiro Wadayama (Ceramic), Sai (Installation)
Exhibition layout, supervision: Sai
Design: Maya Wakabayashi
Cooperation: 蔡 顯人( Asuka Green Farm)
Sponsor: LEXUS