2016, Solo Exhibition / Installation
“reflection” / KYOTOGRAPHIE,ASPHODEL,Ruinart / Kyoto
歓喜
会場の建物全体をシャンパンボトルに、シャンパンの泡を情熱や歓喜に見立てました。
1~2FのErwin Olaf氏によるモノクロイメージが表現する静謐で深淵な空間は、
感情が「ふつふつ」と泡立つのを静かに、熟成させる貯蔵庫、つまりシュール・リーと捉えます。
3F では、Saiが紙に泡のembossをほどこした白一色のインスタレーションを行います。
その空間はErwin Olaf氏のシュール・リーで熟成された感情の泡が情熱となり一気に吹き出す「fervere/歓喜」とも言えます。
建物自体が言葉や思考を超えて響く「一つのボトル」となります。
その共鳴はシャンパンの開封音のように短く、次の瞬間にはもう無くなります。
しかしその最も短い感情の交響曲は、心に焼付き、時を経ても開封する度「fervere/歓喜」は、反響するでしょう。
かつてこの製法に生涯を捧げた盲目の修道士、ドン・ピエール・ペリニョンのように。
作家:Sai
企画、展示設計、監修: miso Sai
撮影:八木夕菜
照明:小川ユウキ
2016, Solo Exhibition / Installation
“reflection” / KYOTOGRAPHIE,ASPHODEL,Ruinart / Kyoto
fervere 歓喜
The exhibition building is captured as a single champagne bottle, and the champagne bubbles express the passion and outburst of joy.
1~2F exhibits the monochrome image taken by Erwin Olaf which expresses a serene abyss-like space similar to that of a quiet champagne storage where the simmering bubbles are maturing. This is symbolic of Sur Lie.
3F exhibits an all white installation made with bubbled emboss paper created by Sai .
This space expresses “fervere”, the emotional outburst of joy that has been maturing in the Sur Lie.
The exhibition building is transformed into a ‘single bottle’ that vibrates beyond words and thought.
That resonating sound is like a POP when a champagne bottle is opened, a sound that is gone within seconds.
But that momentarily music of emotions will burn in our memory, and that ‘fervere’ will resonate each time a bottle is opened.
As the blind abbey Dom Pierre Pérignon, who dedicated his life to this method, might have felt.
Artist: Sai
Exhibition planning, design, supervision: miso, Sai
Photo:Yuna Yagi
Lighting: Yuki Ogawa